Projektas Nr. 08-001-P-0007 „Magistralinio kelio A14 Vilnius–Utena ruožo nuo 21,500 iki 39,207 km rekonstravimas“
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ ir Viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra 2025 m. birželio 26 d. pasirašė projekto „Magistralinio kelio A14 Vilnius–Utena ruožo nuo 21,500 iki 39,207 km rekonstravimas“ Nr. 08-001-P-0007 sutartį. Sutartyje numatyta projekto finansavimui skirti iki 44 542 756,46 eurų iš 2021‒2027 metų Europos Sąjungos (toliau – ES) Sanglaudos fondo lėšų. Bendra projekto vertė – 52 926 503,49 eurų.
Projekto tikslas – tobulinti ir plėtoti TEN-T kelių tinklą, diegiant eismo saugos ir aplinkosaugos priemones.
Transeuropinio transporto tinklo (TEN-T) kelias A14 Vilnius–Utena užima tarpinę vietą tarp Lietuvos teritoriją kertančių TEN-T kelių ir nacionalinių kelių. Ši magistralė yra viena pagrindinių šalies transporto arterijų, vedančių iš sostinės į aplinkines savivaldybes ir užtikrina susisiekimą su Rytų Lietuvos regionu, kurį numatyta įtraukti į naujai formuojamą tarptautinį Pietryčių transporto koridorių (Lazdijai–Alytus–Vilnius–Utena), kurio paskirtis – greito ir tiesioginio susisiekimo užtikrinimas tarp Varšuvos ir Vilniaus bei trijų gretimų apskričių centrų – Vilniaus, Alytaus ir Utenos.
Kelias A14 Vilnius–Utena Vilniaus mieste jungiasi su TEN-T keliu E272 (Vilnius–Panevėžys–Šiauliai–Palanga), Utenos mieste – su kitu TEN-T keliu E262 (Kaunas–Zarasai–Daugpilis).
Šis investicijų projektas prisidės prie saugesnio ir efektyvesnio susisiekimo sąlygų pagerinimo ir reikšmingai padidins Lietuvos valstybinės reikšmės kelių junglumą kaip atskira TEN-T tinklo jungtis, sujungianti su TEN-T pagrindiniu tinklu vietos bendruomenes, miestus, regionus, ekonominius centrus, kuriuose kasmet sukuriama daug naujų darbo vietų ir kurie yra svarbūs visuomenės ir bendruomenių socialinių paslaugų ir kultūros centrai
Rekonstravus šį kelio ruožą, Lietuvos bei užsienio šalių eismo dalyviams TEN-T kelyje pagerės susisiekimo sąlygos, padidės maršruto patrauklumas, tačiau didžiausią naudą gaus Vilniaus rajono gyventojai, kadangi kelias A14 Vilnius–Utena Vilniaus rajono gyventojams užtikrina jungtį su šalies sostine, Utenos miestu ir visu Vilniaus regionu. Naujai kuriama infrastruktūra bus pritaikyta specialiųjų poreikių turintiems žmonėms.
Magistralinio kelio A14 Vilnius–Utena 21,500–39,207 km ruožas bus rekonstruotas į 2+1 eismo juostas. Važiuojamosios dalies plotis – 2 × 3,50 m + 3,25 m (dvi pagrindinės juostos po 3,5 m ir kintamoji 3,25 m pločio juosta), kraštinės saugos juostos plotis – 0,50 m. Šiose atkarpose suplanuota įrengti 3 požemines laukinių gyvūnų perėjas, iš esmės pertvarkyti 2 sankryžas: sankryžoje su keliu Nemenčinė–Eitminiškės–Paberžė bus įrengta žiedinė sankryža, o sankryžoje su rajoniniu keliu Joniškis–Dubingiai–Dirmeitai–Paberžė suplanuota įrengti vieno lygio keturšalę sankryžą. Vykdant rekonstrukcijos darbus, kelyje bus atnaujinti autobusų sustojimo peronai ir įrengiami laukimo paviljonai.
Įgyvendinus projektą, kelyje pagerės saugaus eismo sąlygos, sumažės nelaimingų atsitikimų skaičius, sutrumpės kelionės laikas, sumažės kelių transporto priemonių eksploatacinės sąnaudos.
Projektas įgyvendina Nacionalinio pažangos plano 5 tikslo „Gerinti transporto, energetinį ir skaitmeninį vidinį ir išorinį junglumą“ 5.3 uždavinį „Gerinti transporto junglumą šalies viduje, su ES valstybėmis narėmis ir trečiosiomis šalimis, užtikrinti eismo saugumą“ ir atitinka 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos 3 prioriteto „Geriau sujungta Lietuva“ konkretų uždavinį 3.1 „Plėtoti klimato kaitai atsparų, pažangų, saugų, tvarų ir įvairiarūšį TEN-T“ įgyvendinamą veiklą tobulinti ir plėtoti TEN-T kelių tinklą, drauge diegiant eismo saugumo ir aplinkosaugos priemones, kad būtų pasiekti TEN-T kelių techniniai parametrai, kurie tenkintų kelių transporto apkrovimo reikalavimus, užtikrintų tinkamą TEN-T eismo saugumą ir pralaidumą.
Projektas pradėtas 2023 m. vasario 28 d., Projektas planuojamas įgyvendinti iki 2026-08-31.