Projektas Nr. 08-001-P-0006 „Valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožo nuo 85,00 iki 97,06 km rekonstravimas”
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ ir VšĮ Centrinė projektų valdymo agentūra 2024 m. gegužės 05 d. pasirašė projekto Nr. 08-001-P-0006 „Valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožo nuo 85,00 iki 97,06 km rekonstravimas “ finansavimo sutartį. Sutartyje numatyta projekto finansavimui skirti iki 25 006 182,91 eurų iš 2021‒2027 metų Europos Sąjungos regioninės plėtros (ERPF) fondo lėšų. Bendra projekto vertė – 188 727 597,75 eurų.
Projekto tikslas–tobulinti ir plėtoti TEN-T kelių tinklą, diegiant eismo saugos ir aplinkosaugos priemones.
Rekonstruojamas kelio A5 ruožas yra Lietuvos pietvakariuose, Marijampolės apskrities, Kalvarijos savivaldybės, Kalvarijos, Liubavo ir Sangrūdos seniūnijų teritorijoje. Kelio ruožas driekiasi tarp Kalvarijos m. ir Lietuvos Respublikos sienos su Lenkijos Respublika. Rekonstravus šį kelią kartu su kitais pagrindinio TEN-T tinklo keliais, Lietuva įvykdys Europos Sąjungos (ES) keliamą tikslą, kad iki 2030 m. Lietuvos pagrindinis TEN-T kelių tinklas atitiktų ES reikalavimus. Kadangi magistraliniu keliu A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai vyksta tarptautinis tranzitinis eismas, Projekto įgyvendinimas duos didelę naudą ne tik Lietuvos vietiniam ir tranzitiniam eismui, bet tarptautiniam tranzitiniam eismui.
Įgyvendinus projektą, bus rekonstruotas valstybinės reikšmės magistralinio kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai 12,06 km ilgio ruožas. Pagal techninio darbo projekto sprendinius esamo kelio A5 atkarpa nuo 85,00 km iki 93,10 km bus ištiesinama įrengiant visiškai naują apie 8,10 km keturių eismo juostų kelio ruožą. Likusioje dalyje (nuo 93,10 km iki 96,50 km) rekonstruojamas esamas kelias (3,40 km), jį išplatinant iki keturių eismo juostų ir įrengiant reikiamą infrastruktūrą.
Rekonstruotas kelias bus AM kategorijos, 4 eismo juostų su skiriamąja juosta ir apjungiamaisiais ir (ar) jungiamaisiais keliais bei žiedinėmis sankryžomis. Projekto darbai taip pat apims visų ruožo vieno lygmens sankryžų panaikinimą, eismo saugumo ir tvaresnio judumo tikslais 5 naujų skirtingų lygių sankryžų statybą, nutiesiant du viadukus ir tris požeminius pravažiavimus. Taip pat bus pastatytas vienas žaliasis tiltas ir 3 požeminės perėjos-praėjimai palengvintai gyvūnų migracijai. Bus rekonstruotos/įrengtos melioracijos, elektrotechnikos, elektroninių ryšių, procesų valdymo ir automatizavimo sistemos. Prie sienos su Lenkija esanti automobilių stovėjimo aikštelė bus rekonstruota pagal ES saugios automobilių stovėjimo aikštelės standartus ir sertifikuota minimaliu bronzos lygiu.
Baigus rekonstrukcijos darbus, bus užtikrintos sklandesnės ir saugesnės susisiekimo sąlygos šiuo valstybinės reikšmės keliu. Bus sudarytos palankios sąlygos tranzitiniam bei vietiniam (lėtaeigiam) eismui. Lėtaeigis transporto eismas bus atskirtas nuo tranzitinio transporto eismo: tranzitinio transporto eismas vyks pagrindiniu keliu, o vietinis (lėtaeigis) – apjungiamaisiais keliais.
Projektas atitinka 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos 3 prioriteto „Geriau sujungta Lietuva“ konkretaus uždavinio 3.1 „Plėtoti klimato kaitai atsparų, pažangų, saugų, tvarų ir įvairiarūšį TEN-T“ įgyvendinamą veiklą tobulinti ir plėtoti TEN-T kelių tinklą, drauge diegiant eismo saugumo ir aplinkosaugos priemones, kad būtų pasiekti TEN-T kelių techniniai parametrai, kurie tenkintų kelių transporto apkrovimo reikalavimus, užtikrintų tinkamą TEN-T eismo saugumą ir pralaidumą.
Projektas pradėtas įgyvendinti 2024-05-29. Projektą planuojama užbaigti 2027-02-28.