Projektas Nr. 101175459 — 23-LT-TG-VBRD4 „Via Baltica“ ruožo Marijampolė–LT/PL siena plėtra, kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožo nuo 85,00 iki 97,06 km rekonstravimas (IV ruožas)“
https://cinea.ec.europa.eu/index_en
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ ir Europos klimato, infrastruktūros ir aplinkos vykdomoji įstaiga (CINEA) 2024 m. spalio 7 d. pasirašė projekto Nr. 101175459 — 23-LT-TG-VBRD4 „Via Baltica ruožo Marijampolė–LT/PL siena plėtra, kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožo nuo 85,00 iki 97,06 km rekonstravimas (IV ruožas)“ (toliau – Projektas) dotacijos susitarimą. Projekto finansavimui skirta iki 44 688 043,80 eurų Europos infrastruktūros tinklų priemonės (CEF, Connecting Europe Facility) programos CEF-T-2023-COREGEN lėšų, kurios bus investuotos į TEN-T kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai („Via Baltica“) plėtrą, tuo pačiu pritaikant šį kelią dvejopam mobilumui (Dual mobility).
„Via Baltica“ yra Šiaurės jūros – Baltijos koridoriaus ir TEN-T pagrindinio automobilių transporto tinklo dalis, kurio bendras ilgis siekia 649 km, iš kurių 269 km yra Lietuvos teritorijoje. Lietuvos Vyriausybė yra patvirtinusi specialųjį teritorijų planavimo dokumentą Via Baltica rekonstrukcijai nuo Marijampolės iki Lietuvos ir Lenkijos sienos (kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožas nuo 56,83 iki 97,06 km). Šio kelio ruožo rekonstrukcija įgyvendinama 4 etapais.
Kelio „Via Baltica“ plėtra yra itin svarbi ne tik krovinių logistikos gerinimui, tačiau ir kariniam mobilumui. Įgyvendinus „Via Baltica“ rekonstrukciją, kelio zonoje bus geresnis per Lietuvą vykstančių karinių gynybinių padalinių susisiekimas, bus galima laiku dislokuoti karinius vienetus, didinti paramą Lietuvoje ir kitose Baltijos šalyse jau dislokuotiems kariniams vienetams. Rekonstrukcijos darbai atitinka civilinio ir karinio (t. y. „dvejopo naudojimo“) CEF reglamentą 2021/1153 ir 2021/1328.
Ketvirtasis rekonstrukcijos etapas apima kelio A5 Kaunas–Marijampolė–Suvalkai ruožo nuo 85,00 iki 97,06 km rekonstrukciją, kurią vykdant ši kelio atkarpa bus ištiesinta nutiesiant/įrengiant keturių eismo juostų kelią naujoje vietoje. Pagal Dotacijos susitarimą finansuojami Projekto darbai apims visų ruožo vieno lygmens sankryžų panaikinimą, eismo saugumo ir tvaresnio judumo tikslais 5 naujų skirtingų lygių sankryžų statybą, nutiesiant du viadukus ir tris požeminius pravažiavimus. Taip pat bus pastatytas vienas žaliasis tiltas ir 3 požeminės perėjos/praėjimai palengvintai gyvūnų migracijai. Bus rekonstruotos/įrengtos melioracijos, elektrotechnikos, elektroninių ryšių, procesų valdymo ir automatizavimo sistemos. Prie sienos su Lenkija esanti automobilių stovėjimo aikštelė bus rekonstruota pagal ES saugios automobilių stovėjimo aikštelės standartus ir sertifikuota minimaliu bronzos lygiu.
Planuojamas šio Projekto rezultatas – baigtas ir patobulintas TEN-T pagrindinio tinklo kelio ruožas A5 „Via Baltica“ bus visiškai pritaikyta dvejopo naudojimo reikmėms, padidins kelių pralaidumą, sustiprins ir praplatins kelių dangą bei sėkmingai įgyvendino saugaus eismo ir aplinkosaugos priemones.
Projekto įgyvendinimas prisidės prie efektyvaus susisiekimo ir mobilumo sąlygų pagerinimo sausuma tarp Šiaurės ir Rytų užtikrinimo. Europos kelių tinkle bus užtikrintos saugios eismo sąlygos, atitinkančios transporto srautus, kelių kategorijai keliamus ES reikalavimus bei nustatytus tarptautinius standartus (Reglamentas Nr. 1315/2013), taip pat bus pagerinta transporto paslaugų kokybė, sudarytos patogios sąlygos tarptautiniam bei vietiniam civiliam ir kariniam susisiekimui, sutrumpės automobilių kelionės laikas, sumažės eismo įvykių rizika, pagerės TEN-T kelių infrastruktūros Lietuvos teritorijoje įvaizdis.
Dotacijos susitarimo apimtyje Projekto numatytos išlaidos sieks iki 148 960 146,00 eurų, iš kurių 50 % bus finansuojama CEF lėšomis. Visa Projekto investicijos vertė yra 188 727 597,75 eurų, kuri apima ne tik pagrindinio TEN-T kelio su būtina infrastruktūra rekonstrukciją, bet ir apjungiamųjų/jungiamųjų kelių bei žiedinių sankryžų statybą, tam kad būtų atskirti vietiniai ir tranzitiniai transporto srautai. Bus sudarytos palankios sąlygos tranzitiniam bei vietiniam (lėtaeigiam) eismui. Lėtaeigis transporto eismas bus atskirtas nuo tranzitinio transporto eismo: tranzitinio transporto eismas vyks pagrindiniu keliu, o vietinis (lėtaeigis) – apjungiamaisiais keliais.
Projektas pradėtas įgyvendinti 2024-05-29. Projektą planuojama užbaigti 2025 metų pabaigoje.